سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

دانلود کتاب تحکیم خانواده محمدی ری شهری

  • ۱۸:۳۶

برای دانلود رایگان متن کتاب تحکیم خانواده محمدی ری شهری با ترجمه و متن عربی به ادامه مطلب مراجعه کنید. در این کتاب، احادیث در مورد تحکیم خانواده و روابط بین اعضای خانواده در سه بخش جمع آوری شده است که عبارت است از:

بخش اول آن با موضوع تشکیل خانواده و برای قبل از ازدواج است.

بخش دوم با موضوع عوامل تحکیم خانواده و برای محکم شدن پیوند ازدواج است

بخش سوم : آسیب های تحکیم خانواده از سوی زن و شوهر است.


پیش گفتار کتاب تحکیم خانواده

نهاد خانواده، اصلى ترین رکن جامعه و بستر فرهنگ هاى گوناگون و زمینه ساز خوشبختى و یا بدبختى انسان‌ها و امت‌ها است، و از این رو، اسلام که برنامه سعادت و تکامل بشر است، عنایت ویژه اى به سلامت، رشد و پویایى این نهاد سرنوشت ساز دارد. موضوع خانواده به طور کلى در سه محور، قابل بحث و بررسى است: تشکیل خانواده، عوامل تحکیم و تعالى خانواده و نیز آسیب‌ها و عوامل فروپاشى آن. اسلام در هر سه زمینه، رهنمودهاى بسیار مهم و سازنده اى دارد که اینک براى نخستین بار، متنِ نسبتا کامل این رهنمودها به صورتى منسجم و با شیوه اى نو، همراه با چند تحلیل مورد نیاز، در اختیار پژوهشگران قرار مى گیرد. گفتنى است که همه این رهنمودها به گونه اى در جهت تقویت بنیاد خانواده، که مهم ترین نیاز جامعه امروز بشر است قرار دارد، و از این رو، این مجموعه، «تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث» نام گذارى شد. این کتاب، نیاز پژوهشگرانِ مسایل خانواده را به منابع اسلامى تأمین مى نماید و همه خانواده ها، بویژه جوانان، براى رسیدن به زندگى همراه با آسایش و آرامش، مى توانند از آن بهره مند شوند. 

بى تردید، مطالعه این کتاب و برنامه ریزى و فرهنگ سازى بر پایه معارف نورانى آن، موجب افزایش آمار ازدواج [۱]، تحکیم نهاد خانواده و کاهش میزان طلاق خواهد بود. [۲] با توجه به این که متن این کتاب عمدتا سخنان منسوب به پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و خاندان آن بزرگوار است، توجه خوانندگان را به دو نکته مهم جلب مى نمایم: 

۱. حدیث اهل بیت علیهم السلام، حدیث پیامبر خداست

نکته اوّل، این که براساس آنچه از اهل بیت رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده، آنچه آنان در باره معارف اسلامى مى گویند، سخن رسول خداست، چنان که امام صادق علیه السلام مى فرماید: حَدیثی حَدیثُ أبی، وَ حَدیثُ أبی حَدیثُ جَدّی، وَ حَدیثُ جَدّی حَدیثُ الحُسَینِ، وَ حَدیثُ الحُسَینِ حَدیثُ الحَسَنِ، وَ حَدیثُ الحَسَنِ حَدیثُ أمیرِ المُؤمِنینَ علیهم السلام، وَ حَدیثُ أمیرِ المُؤمِنینَ حَدیثُ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله، وَ حَدیثُ رَسولِ اللّهِ قَولُ اللّهِ عز و جل. [۳] 

حدیث من، حدیث پدرم [امام باقر علیه السلام ] است و حدیث پدرم، حدیث جدّم [امام زین العابدین علیه السلام ]است و حدیث جدّم، حدیث حسین علیه السلام است و حدیث حسین، حدیث حسن علیه السلام و حدیث حسن، حدیث امیر المؤمنین علیه السلام است و حدیث امیر المؤمنین، حدیث رسول خدا صلى الله علیه و آله است و حدیث رسول خدا، سخن خداوند عز و جل است. 

۲. ادب نقل حدیث

یکى از آداب مهمّ نقل حدیث، چگونگى نسبت دادن آن به پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام است. کلینى رحمه الله، از امام على علیه السلام روایت کرده است که فرمود: إذا حَدَّثتُم بِحَدیثٍ فَأسنِدوهُ إلَى الَّذی حَدَّثَکُم ؛ فَإِن کانَ حَقّا فَلَکُم وَإِن کانَ کَذِبا فَعَلَیهِ. [۴] 

هنگامى که حدیثى را نقل مى کنید، آن را به کسى که آن را روایت نموده، نسبت دهید، که اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زیان راوى است. بنا بر این، براى رعایت احتیاط، توصیه اکید داریم که هر کس مى خواهد از این کتاب یا سایر کتب روایى، حدیثى را نقل کند، آن را مستقیما به پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نسبت ندهد ؛ بلکه حدیث را از طریق منبعى که آن را روایت کرده است، به آنان منسوب نماید. براى نمونه، نگوید: «پیامبر صلى الله علیه و آله چنین فرمود» یا: «امام علیه السلام چنین فرمود» ؛ بلکه بگوید: «فلان کتاب، از پیامبر صلى الله علیه و آله چنین روایت کرده است» و یا بگوید: «از پیامبر صلى الله علیه و آله چنین روایت شده است». بر خود، لازم مى دانم از همه فضلا و پژوهشگران «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» که در پدید آمدن و عرضه این اثر به گونه اى نقش داشته اند، بویژه فاضل گران قدر جناب آقاى عباس پسندیده که در تألیف این مجموعه، این جانب را مساعدت نمود، صمیمانه سپاس گزارى نمایم. همچنین از مترجم ارجمند کتاب، جناب آقاى حمید رضا شیخى که با ترجمه روان و زیباى خود، زمینه بهره مندى پارسى زبانان را از آن فراهم کرد و افتخار ترجمه بسیارى دیگر از آثار «مؤسسه علمى فرهنگى دارالحدیث» را نیز دارد، تقدیر و تشکر مى کنم و براى همه آنان، از خداوند منّان، پاداشى در خورِ فضل حضرتش مسئلت مى نمایم. 

ربنا، تقبّل منا، إنّک أنت السمیع العلیم! محمدى رى شهرى 



دانلود رایگان متن کتاب تحکیم خانواده

دانلود کتاب تحکیم خانواده اندروید
مطالعه کتاب تحکیم خانواده 


---------------

[۱]: . بر پایه آمارى که در تاریخ ۲۸ / ۱ / ۱۳۸۷ توسط سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ نامه این جانب ارائه گردید، در سال ۱۳۵۷، جمعیت ایران، ۰۵۸ / ۳۹۳ / ۳۶ نفر، تعداد ازدواج، ۱۸۴۳۱ مورد و نرخ ازدواج ۰۶ / ۵ رویداد بوده است و در سال ۱۳۸۶ جمعیتْ ۹۰۹/۷۵۶/۶۹ نفر، تعداد ازدواجْ ۱۸۱۱۰۷ مورد و نرخ ازدواجْ ۰۶/۱۲. توضیحا، نرخ ازدواج، برابر است با: ازدواج ثبت شده، تقسیم بر جمعیت، ضرب در ۱۰۰۰ (مثال: در سال ۱۳۸۶ در مقابل هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، ۰۶/۱۲ رویداد ازدواج به ثبت رسیده است). 

[۲]: . بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، آمار طلاق در سال ۱۳۵۷، ۲۵۳/۱۵ در ۰۰۰/۱۰، با نرخ ۱۹/۴ و در سال ۱۳۸۶، ۸۵۳/۹۹ در هر ۰۰۰/۱۰، با نرخ ۳۱/۱۴ بوده است و توضیحا: نرخ طلاق، برابر است با: طلاق ثبت شده، تقسیم بر جمعیت ضرب در ۰۰۰/۱۰ (مثال: در سال ۱۳۸۶ در مقابل هر ۰۰۰/۱۰ نفر جمعیت، تعداد ۳۱/۱۴ مورد طلاق، ثبت شده است یا ۴/۱ رویداد در هزار نفر). همچنین در سال ۱۳۵۷ در مقابل هر ۱/۱۲ ازدواج، یک طلاق ثبت شده ؛ ولى در سال ۱۳۸۶ در مقابل هر ۴/۸ ازدواج، یک طلاق ثبت شده است. 

[۳]: . الکافى: ج ۱ ص ۵۳ ح ۱۴ به نقل از حمّاد بن عثمان، روضة الواعظین: ۲۳۳ با تعبیر: «حدیث جدّی حدیث أمیرالمؤمنین». 

[۴]: . الکافى: ج ۱ ص ۵۲ ح ۷.

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
منتظر ....
ممنون
وظیفه بود...
reza majdi
متشکرم
لینک های دانلود خرابن
لینک های دانلود خرابن
بله... متاسفانه قابل اصلاح نیست...
Fatemeh

سلام ، لطف میکنین لینک رو دوباره قرار بدین؟ شدیدا نیازه

یاس

سلام میشه یه بار دیگه لینک بزارید شدیدا نیازش دارم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود