سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

حکم کشتن ماهی زنده بیرون از آب

  • ۲۲:۵۰

فتوای مراجع تقلید در مورد حکم کشتن ماهی زنده بیرون از آب با ضربه زدن به سر ماهی یا برق و هر نوع کشتن ماهی زنده بیرون از آب، قبل از جان دادن کامل

از آنجایی که فروش ماهی پرورشی در سطح شهر فراوان شده و ماهی را در محل فروش از آب می گیرند و جان دادن ماهی مدتی طول می کشد این سوال پیش می آید که آیا می توان به ماهی ضربه زد یا سرش را برید تا زودتر جان دهد یا حتی می توان آن را زنده بریان کرد؟
پاسخ: اکثر فقها از جمله آیات عظام خمینی، خامنه ای، مکارم، سیستانی و... کشتن ماهی بیرون از آب را جایز می دانند اگر چه بهتر است صبر کنند ماهی خودش بمیرد و از خوردن اینچنین ماهی اجتناب کنند. البته آیت الله گلپایگانی و صافی احتیاط واجب کرده اند که از خوردن اینچنین ماهی اجتناب شود.
با اینکه اسراف حرام است و کسی حق ندارد ماهی را دور بریزد ولی فقها بهتر دانسته اند که اینچنین ماهی خورده نشود. پس سعی کنیم این احتیاط را رعایت کنیم و به خاطر بی حوصلگی ماهی را زود نکشیم.


فتوای مراجع تقلید درمورد حکم کشتن ماهی زنده بیرون از آب


مسأله ۲۶۲۰ اگر ماهی زنده را بریان کنند، یا در بیرون آب پیش از جان دادن بکشند، خوردن آن اشکال ندارد(۱) 

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست 

(۱) (گلپایگانی)، (صافی): احتیاط آن است که از خوردن آن خودداری نمایند اگر چه حلیت آن بعید نیست.
(خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی): خوردنش جایز است ( (خوئی)، (تبریزی): ولی أولی آن است که از خوردن آن خودداری نمایند).
(زنجانی): خوردنش جایز است ولی بهتر است آن را نخورند. 


فتوای آیت الله خامنه ای در مورد حکم کشتن ماهی با ضربه زدن به سر ماهی

س: در بعضى از مراکزى که ماهى را به صورت زنده می فروشند، بعد از گرفتن ماهى از آب، ضربه‏ اى به سر ماهى زده و فوراً شکم آن را پاره کرده و امعاء و احشاء آن را خارج مى‏کنند در حالى که هنوز ماهى زنده و کمى حرکت دارد آیا خوردن چنین ماهى‏اى حلال است؟
ج) اشکال ندارد.

منابع:
رساله سیزده مرجع
سایت Khamenei.ir

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
منتظر...
تشکر
خواهش می کنم...
زینب

اگر حیوانی را زنده یا اینکه کامل نمرده باشد ، بریان شود یا شکمش پاره شود یا با چوب محم توی سرش بخورد یا هر چیزی که مصداق حیوان ازاری دارد،اصلا گناه کبیره است . شاید گوشت ان حلال باشد ولی جنس گناه فرق میکند . ایات قران را در مورد عذاب بوزینه شدن یهودیان در قران را بخونید؟ پناه بر خدا ، میخواهیم خدا را گول بزنیم؟ خدا برای تنبیه یهودیان گفته بود که شنبه ماهی نگیرند، انها هم ماهیها را هدیت کیردند به جوب اب و سپس در ان را میبستند و یکشنبه انها را میگرفتند. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود