سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

برتری عرب ها بر فارس ها!

  • ۲۳:۲۷

بعضی عرب را برتر از فارس می دانند و احادیثی هم در این باره می آورند. یکی از این احادیثی با تحریف در معنا آورده اند حدیثی است که از کتاب شریف سفینه البحار (حدیث در تصویر) آورده شده است.

بررسی منبع و چگونگی تحریف حدیث

این حدیث، در همان صفحه از سفینه البحار آمده و از امام صادق (ع) است؛روایت این است

نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم

در ادامه مطلب که نوشته شده: "هر عربی از هر ایرانی... غلامی اعراب گماشت" در روایت نیست و با مبانی دینی و اسلامی سازگار نمی باشد و از جعلیات و دروغ هایی است که درست می کنند و در اینترنت به عنوان روایت نشر می دهند.

نظر امام علی در مورد ایرانیان

اتفاقاً در همین صفحه نظر امام علی درباره ایرانیان آمده است و تمجید بزرگی از امام علی(ع) راجع به ایرانیان دارد و بنا بر آنچه در همین صفحه و بعد از همین حدیث آمده، وقتی اسرای ایرانی را به نزد خلیفه دوم آوردند، او می خواست زنان اسیر را بفروشد و مردان را برده و بنده عرب ها سازد تا زنان ناتوان و پیران سالخورده و مریض ها را در طواف بر دوش خود حمل کنند، ولی امام علی (ع) فرمود: «رسول خدا(ص) فرمود: بزرگ هر قوم را بزرگ بدارید، هرچند با شما مخالف باشند و این فارس ها حکیم و کریم هستند و به اختیار خود تسلیم شده اند و به دین ما رغبت نشان داده اند و من به حق خودم و بنی هاشم از این اسیران برای رضای خدا آزاد کردم و... ».
ظاهراً آورنده مطلب در اینترنت، به خیال خود مطلبی علیه ایرانیان یافته و چون خیلی ذوق زده شده، سخن و خواست عمر را به عنوان سخن حسین بن علی(ع) نقل کرده است.

امام کاظم علیه السلام می فرمایند:

الناس ثلاثة عربی و مولى و علج فأما العرب فنحن و أما المولى فمن والانا و أما العلج فمن تبرأ منا و ناصبنا»؛ (1) 

«مردم سه دسته اند: عرب، موالی و علوج. عرب ما بنی هاشم (اهل بیت مؤمن پیامبر به محوریت امامان) هستیم و موالی (آزاد شدگان) که شیعیان و محبان و پیروان مایند و علوج ( کافران و منافقان و ظالمان اند) که همان کسانی هستند که از ما بیزاری جسته و دشمن ما شده اند.

بنابراین، این نوعی نامگذاری برای اهل ایمان و اهل کفر و نفاق است و اصلا به ملیت و زبان افراد نظر ندارد. آن که مسلمان و مؤمن است را عرب و موالی نامیده است؛ حتی اگر ایرانی، رومی یا غیر آن باشد، مانند ابوذر که از بنی هاشم نبود و سلمان که ایرانی بود و بلال و صهیب که رومی بودند، و آن کسی را که مسلمان و مؤمن نیست، عجم و اعراب و علوج نامیده است؛ حتی اگر از بنی هاشم باشد، مانند ابولهب بن عبد المطلب بن هاشم و بنی (فرزندان) عباس بن عبد المطلب بن هاشم.(2)

 

1.       معانی الاخبار، ص 403.

2.       www.pasokhgoo.ir/node/24719

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۹۵۰
خودم
ممنون .... عالی بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود