سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

اقسام واحد

  • ۱۵:۲۰
اقسام واحد
واحد دارای تقسیمات زیادی است که این تقسیمات را می توانید در تصویر ببینید. واحد ابتدا تقسیم می شود به واحد حقیقی و غیر حقیقی.
واحد حقیقی: چیزی است که واسطه در عروض ندارد و اسناد آن به وحدت اسناد حقیقی باشد؛ مانند یک کتاب، یک قلم، یک انسان.
واحد غیر حقیقی: چیزی است که خودش لذاته متصف به وحدت نمی شود بلکه نیاز به واسطه در عروض دارد؛ مثلا اسب و انسان که به واسطه عرض جنس آن(حیوانیت) می توان واحد دانست.

واحد حقیقی:

الوحده الحقه: واحد و وحدت یک چیز است (موصوف و صفت یکی است). وحدتی که غیر از وجود چیزی ندارد و صرف الوجود است.
الواحد غیر الحق: ذات متصف به وحدت است. موصوف چیزی هست و وصف چیزی دیگر. مثل انسان که ذات متصف به وحدت است.

وحدت غیر حقه:
الواحد بالخصوص (الواحد بالعدد): واحدی که قابلیت صدق بر کثرات را ندارد و فقط یک چیز خاص است و با تکرار آن عدد ساخته می شود. مثل زید که اگر دو زید داشته باشیم عدد دو ساخته می شود.
الواحد بالعموم: واحدی که گسترده است و قابلیت صدق بر کثرات را دارد. مثل انسان که بر زید و عمر و... صدق می کند.

الواحد بالخصوص: 
ذات موصوف با قطع نظر از وصف وحدت، قابل انقسام نیست. مثل نقطه که نه طول دارد، نه عرض دارد، نه ارتفاع و قابل انقسام نیست.
ذات موصوف با قطع نظر از وصف وحدت، قابل انقسام است. 

ذات موصوف به وحدت قابل انقسام نیست:
خود مفهوم وحدت است.
غیر مفهوم وحدت می باشد.

غیر مفهوم وحدت:
قابل اشاره حسی است مانند نقطه
غیر قابل اشاره حسی است مانند مجرد

غیر قابل اشاره حسی است مانند مجرد:
نوعی تعلق به ماده دارد، مانند نفس
هیچ نحوه تعلقی به ماده ندارد، مانند عقل

ذات موصوف به وحدت قابل انقسام هست:
ذاتا قابل انقسام است، مانند مقدار واحد و تمام کمیات
بالعرض قابل انقسام است مانند، جسم طبیعی

واحد عمومی:
واحد به عموم سعی، مانند وجود منبسط
واحد به عموم مفهومی

واحد به عموم مفهومی:
واحد نوعی، مانند انسان
واحد جنسی مانند حیوان
واحد عرضی، مانند رونده


واحد غیر حقیقی:

وحدت در معنای نوع: تماثل
وحدت در معنای جنس: تجانس
وحدت در معنای کیف: تشابه
وحدت در معنای کم: تساوی
وحدت در معنای وضع: توازی
وحدت در معنای نسبت: تناسب

منابع: 
جلسه درس استاد فیاضی
ترجمه و شرح بدایه الحکمه دکتر علی شیروانی
åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
  • ۱۸۹۸
علی اسمعیلی
تشکر از شما ممنونم
خواهش می کنم دوست عزیز...
طلبه عکاس
 قرآن کریم:

إِنْ کٰانَتْ إِلاّٰ صَیْحَةً وٰاحِدَةً فَإِذٰا هُمْ خٰامِدُونَ  ﴿یس‏، 29﴾
[کیفرشان] جز یک فریاد مرگبار نبود که ناگهان [پس از آن فریاد] همه بی حرکت و خاموش شدند!

وفقکم الله

تشکر دوست عزیز...
محمد جواد
بحث جالبی ارائه کردید
تشکر
خواهش می کنم دوست عزیز...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود