- دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶
- ۱۹:۳۳
اقوال زیادی بر حجیت استصحاب وجود دارد. برخی از فقها استصحاب را مطقا حجت می دانند و بعضی دیگر مثل شیخ انصاری به صورت مقید. آخوند خراسانی قائل به حجیت مطلقه استصحاب است و با بیان ادله حجیت مطلقه استصحاب، اقوال دیگر را هم رد می کند. ادله حجت مطلقه استصحاب عبارتند از:
بناء عقلا
حکم عقل
چون غالب چیزهایی که ثبوت می گیرند بقاء هم دارند لذا به حوم عقل چیزی که یقینی بوده و شک در استمرار آن داریم حکم به استمرار آن می کنیم.
اشکال: همانگونه که احتمال دارد استمرار داشته باشد احتمال دارد که استمرار نداشته باشد. (ترجیح بلا مرجح). بر فرض که ظنی حاصل شود باز هم دلیل نیست زیرا اصل اولی در ظن عدم حجیت است مگر دلیلی وجود داشته باشد.
اجماع
با توجه به اختلافات در مورد استصحاب جای تحصیل اجماع نیست.
اگر مراد از اجماع، اجماع منقول باشد اولا حجیت ندارد ثانیا اگر هم حجت باشد با وجود اختلافات ارزشی ندارد.
اخبار
- تلخیص کفایه الاصول
- ۱۸۶۷