سایت رسمی عباد الرحمن

عباد الرحمن,احکام,طب,طب اسلامی,عکس نوشته,کتاب,دانلود کتاب,تفسیر,بصیرت افزایی,حوزه,دانلود کتابpdf,آیت الله تبریزیان

احکام خون مردگی زیر ناخن و پوست

  • ۱۸:۲۵

گاهی خون مردگی زیر پوست و ناخن بوجود می آید و با توجه به نجس بودن خون باید به حکم نماز، وضو و غسل توجه داشت. در صورتی که خون مردگی، زیر پوست یا ناخن بماند و سوراخ نشود وضو، غسل و نماز صحیح هست و لازم نیست پوست یا ناخن را سوراخ کرده و خون را بیرون بیاورند ولی اگر پوست یا ناخن سوراخ شده، حتما باید خون را خارج کنند. البته اگر بیرون آوردن خون مشقت زیاد دارد لازم نیست خون را بیرون بیاورند بلکه به وظیفه ای که مجتهد خودشان گفته است باید عمل کنند.(اختلاف فتواها را در ادامه مطلب ببینید)
اگر خون مردگی زیر پوست یا ناخن طوری شود که به آن خون نگویند یا اینکه نمی داند خون مردگی ایجاد شده یا گوشت بر اثر ضربه به این شکل درآمده وضو، غسل و نماز با آن در هر دو صورت اشکالی ندارد.


احکام خون مردگی زیر پوست و ناخن در رساله مراجع تقلید

مسأله ۱۰۱ خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند (۱) در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود (۲) اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند (۳) و اگر مشقّت دارد (۴) باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند (۵) و روی پارچه دست تر بکشند (۶).
(۱) (بهجت: ) نجس است و..
(سیستانی: ) و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود به طوری که خون جزء ظاهر بدن حساب شود، اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل، جهت وضو یا غسل مشقت زیاد دارد باید تیمم نماید. [پایان مسأله ]
(۲) (فاضل: ) اگر به آن خون بگویند در صورتی نجس است که ناخن یا پوست سوراخ شود، و در این صورت..
(۳) (خوئی، تبریزی: ) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل ّ، جهت وضو یا غسل مشقت (خوئی: مشقت زیاد) دارد باید تیمم نماید (تبریزی: و بنا بر احتیاط لازم وضو هم بگیرد به طوری که وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود). [پایان مسأله ] (گلپایگانی، صافی: ) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل آن را برطرف سازند..
(زنجانی: ) اگر به آن خون بگویند، نجس است و در این صورت، چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت زیاد ندارد باید برای وضو یا غسل خونی که دیده می‌شود بیرون آورند..
(مکارم: ) اگر به آن خون بگویند، ما دام که زیر پوست و ناخن است برای وضو و غسل و نماز اشکال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچه ای روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکند.
(۴) (زنجانی: ) اگر مشقت زیاد دارد..
(۵) (اراکی: ) و به وظیفه جبیره عمل نماید.
(۶) (گلپایگانی، صافی: ) و احتیاطاً تیمم هم بکنند. (نوری: ) و تیمم هم بکنند.
(زنجانی: ) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نبود، تیمم کند.
(بهجت: ) همان طوری که وضو یا غسل جبیره ای می‌نماید.

مسأله ۱۰۲ اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده، پاک است. 

فتوای آیت الله خامنه ای در مورد حکم خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست

س۱۸۰. آیا تماس با خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست پاک است؟
ج. اگر در باطن است و ظاهر نشده و ملاقی آن بعد از خارج شدن خون ندارد ملاقی نجس نیست و اگر ظاهر است و خون است نجس است و ملاقی آن با رطوبت مسریه نجس می شود.
____________________________
[توضیح المسایل سیزده مرجع - ج۱،ص۷۱]

åã ÝíÓäãÇ ˜áæÈ ÇÝÓÑÇä
جلیس العقل
ممنون
خواهش می کنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan

کپی برداری برای سایت های غیر تجاری و تبلیغی آزاد می باشد

نظرات خصوصی جواب داده نمی شود